اگر چه شعار کمپین نخریدن خودروی صفر با همین سادگی اش حسابی جا افتاده است، اما این که مردم چه هدفی را با این کمپین دنبال می کنند را می توان در چند بند خلاصه نمود: ۱- کسانی که به این کمپین پیوسته اند با تولید ملی مخالف نیستند و چه بسا بسیاری از محصولات […]
اگر چه شعار کمپین نخریدن خودروی صفر با همین سادگی اش حسابی جا افتاده است، اما این که مردم چه هدفی را با این کمپین دنبال می کنند را می توان در چند بند خلاصه نمود:
۱- کسانی که به این کمپین پیوسته اند با تولید ملی مخالف نیستند و چه بسا بسیاری از محصولات دیگر ایرانی را با جان و دل بخرند و مصرف کنند اما بحث خودروی ملی یک قضیه متفاوت است چرا که سایر تولیدات ملی با کمترین حمایت دولتی در حال تلاش برای ساخت محصول هستند ولی خودروسازان داخلی از بیشترین حمایت های بانکی و گمرکی و حتی سیاست خارجی بهره مند بوده اند و بابت این حمایت ها نیز بارها قول مساعد دادند تا در محصولات خود تحول ایجاد کنند که البته محقق نشده است.
۲- در حالی که کشور در تکنولوژی های مختلف اعم از نظامی یا نانو یا هسته ای توانمندی علمی و فنی خود را اثبات کرده است هم اکنون مردم ما به این یقین رسیده اند که اگر خودروسازان داخلی بخواهند می توانند با همت قطعه سازان داخلی و استفاده از منابع کشور به نقطه ای بسیار برتر از نقطه فعلی برسند و حال که خودروسازان تمایلی ندارند به صورت ارادی این ارتقا را ایجاد کنند، مردم احساس می کنند باید ایشان را به این امر ملزم نمایند.
۳- علی رغم تمام حمایت هایی که از خودروسازان داخلی صورت گرفته است اما کیفیت خودروها واقعا متناسب با قیمت هایشان نیستند و متأسفانه قیمت خودرهای داخلی تقریباً معادل دوبرابر قیمت خودروهای مشابه خارجی است و این در حالی است که این خودروسازان حتی برای خدمات اولیه ایمنی خودرو نیز دنبال دریافت اضافه بها هستند.
۴- کیفیت اولیه قطعات و خدمات پس از فروش قطعات به حدی است که فردی که خودروی تازه می خرد می داند که باید زمان زیادی را برای رفع نواقص خودرو صرف کند که آنهم بدون آشنا در نمایندگی های خودروسازی تقریبا محقق نمی شود.
۵- در حالی که خودروسازان از یک سو از تسهیلات بانکی استفاده میکنند و از سوی دیگر محصولاتشان را پیش فروش می کنند ولی با این وجود اجرت قطعه سازان داخلی را بلند مدت پرداخت می کنند و این مسئله موجب ورشکستگی بسیاری از قطعه سازان داخلی گردیده است و در حالی که کیفیت قطعات داخلی بسیار بهتر از قطعات چینی بوده است به صرف ارزان بودن قطعات چینی، خودروسازان با بی رحمی نسبت به صنایع قطعه سازی، اقدام به خرید قطعات چینی می نمایند.
۶- در حالی که مصرف کنندگان داخلی احساس می کنند خودروسازان همچنان از طریق گمرک بالای خودروی خارجی، مورد حمایت شدید دولت قرار دارند و کمترین سخت گیری روی کیفیت و قیمت خودروها برای رسیدن به کیفیت و قیمت محصولات خارجی ایجاد نمی شود، تلاش می کنند تا دولت را مجبور به حفظ منافع مصرف کنندگان نیز بنمایند و از این حمایت یکجانبه از خودروساز دست بردارند و کمی هم به فکر مصرف کننده و قطعه ساز باشند.
۷- ما مردم ایران می دانیم که حمایت از تولید ملی به منزله حمایت از استقلال کشور و خنثی کردن تحریم های آتی دشمنان است اما به نظر می رسد این فهم ملی باعث شده است تا تولید کنندگان داخلی خیال کنند که شاید مردم چاره ای جز خرید محصولات بی کیفیت ایشان را ندارند و این مسئله باعث اجحاف به مردم گردیده است و دراین شرایط تنبیه خودروسازان برای احترام قائل شدن به شخصیت مردم ضروری به نظر می رسد.